søndag den 28. marts 2010

"Til middag hos"... mig

Gæster på besøg.. 
Godt nok bare noget af Daniels familie, som vi har aftalt at opstarte en lillle madklub med, så vi får set hinanden regelmæssigt, men alligevel..
Kunne sagtens have lavet en stille og rolig (men selvfølgelig) himmelsk lasagne eller lign., men her i min graviditets-trummerum får jeg rigtig meget lyst til at lave mad - lækker mad! I hvert fald når jeg skal have gæster! ;-)
Så selvfølgelig kastede jeg mig ud i 3 retters menu, hvor jeg aldrig havde lavet eller smagt nogen af delene.
Hjælpen hentede jeg hos Nicolai Kirk og bogen "Suveræne succeser". Her er hvad det endte med.. (næsten da, +- et par rabarbar..)

Forret: Ovnbagte tomater med gedeost og honning
Hovedret: Kylligelår med appelsin, mynte og chili, hertil hjemmelavet Tzatsiki, samt en salat af ovnbagte rabarbar, advokado, brøndkarse og glaserede valnødder og hertil jasminris.
Dessert: Rabarbarskum med hvid chokolade


Da halvdelen af retterne indeholdt rabarbar, var det en ret vigtig ingrediens.. som jeg desværre opdagede et par timer inden gæsterne kom, og da jeg HAVDE handlet stort set alt andet ind.. var totalt uden for sæson og umulig at opdrive! Dette til trods for at vi bor et sted hvor der ligger 10 grønthandlere og 3 store supermarkedkæder indenfor en meget lille radius.. Drønede desperat hele byen rundt, men endte med at udskifte rabarbar i salaten med blå vindruer, og rabarbarne i desserten med syrlige hindbær. Det gik vist an, selvom jeg selv var lidt skuffet. 
ELSKER rabarbar. Må nøjes med at glæde mig til de kommer i sæson om en måneds tid eller to..


Kram, hurra for sommertid og god nat herfra ;-)

5 kommentarer:

  1. Hi Barbara - Jeg har set en super dejlig elefant på "banner" af din blog, er det noget du har gjort ?

    SvarSlet
  2. Hej, nej desværre ikke..
    Det er en unika/vintage produktion af designeren Andreas Linzner :-)
    Kh Barbara

    SvarSlet
  3. Super ide med madklubben.
    Det er så hygsomt.
    Glæd dig til det bliver de andres tur, så kan du læne dig tilbage og bare nyde ;)
    Go' påske!

    SvarSlet
  4. Hej Kristine,
    Ja, det er netop hvad jeg vil gøre!
    God påske til dig også. ;-)

    Kh Barbara

    SvarSlet